کد مطلب:193963 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:170

بهترین اعمال در ماه رمضان
پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم هر سال قبل از ماه مبارك رمضان، به استقبال این ماه می رفتند و



[ صفحه 176]



برای مردم خطبه می خواندند. در یكی از این خطبه ها كه راوی آن امیرمؤمنان علی علیه السلام است مطالب بسیاری در باب احكام دین، صله رحم و مسائل دیگر آمده است و در آخر حضرت علی علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می پرسند: [1] «یا رسول الله، ما أفضل الأعمال فی هذا الشهر؛ ای رسول خدا، بهترین اعمال در این ماه چیست؟» پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم پاسخ داد: «الورع عن محارم الله [2] ؛ پرهیز از محارم الهی». دوری جستن از حرام بهترین عملی است كه می توان در این ماه انجام داد. این جمله با آن كه بسیار كوچك است، عمل به آن، دقت بسیار و آمادگی فراوان می طلبد. ماه رمضان كه ماه خودسازی است، فرصت مناسبی برای ایجاد این آمادگی است. پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم در این خطبه می فرمایند: «در این ماه خداوند شیطان را غل و زنجیر می كند. پس از خدا بخواهید كه آن زنجیر را باز نكند» و این خواستن با زبان میسر نمی گردد، بلكه عمل نیز می خواهد.

شخصی از عالمی مسئله ای پرسید. آن عالم جواب مختصری داد، ولی سؤال كننده قانع نشد و در حضور همان عالم، مسئله را از عالمی دیگر پرسید. عالم دوم مسئله را به تفصیل بیان كرد و پاسخ قانع كننده ای داد. عالم اولی گفت: حافظه بسیار خوبی داری كه مسئله را به این روشنی شرح دادی. عالم دوم پاسخ داد: چنین جوابی علاوه بر حافظه قوی تلاش بسیار هم می خواهد.


[1] رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم در وصف علي عليه السلام مي فرمايد: «و كل علم علمنيه قد علمته عليا (اليقين، ص 350)؛ هر چه خدا به من ياد داده، من نيز به علي ياد داده ام». لذا پرسيدن سؤال در اين مقام از رسول خدا، سؤال عارفي است كه براي فهم ديگران مي پرسد؛ مثل آن كه عالمي در حضور جمع مطلبي از يك مرجع تقليد بپرسد و هدف او از سؤال اين باشد كه حاضران چيزي ياد بگيرند و خود بر آن مسئله واقف است (شيرازي).

[2] وسائل الشيعه، ج 10، ص 314.